Adatvédelem
ADATVÉDELMI ÉS ADATKEZELÉSI SZABÁLYZAT
ÉS Adatkezelési tájékoztató
Az
adatvédelmi és adatkezelési szabályzat alkalmazása
Szervezet megnevezése |
Nightingale Plus Kft |
Szervezet székhelye |
1174 Budapest, Báthory u. 55. |
A
szabályzat tartalmáért felelős személy |
Nagy Gábor |
Hatályba
lépés dátuma |
2021. 04. 16. |
|
|
Adatvédelmi
tisztviselő |
Nagy Gábor |
Elérhetősége |
info@akciovilag.com |
Ez a
szabályzat a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében
történő védelmére és a személyes adatok szabad áramlására vonatkozó szabályokat
állapít meg. A szabályzatban foglaltakat kell alkalmazni a konrrét adatkezelési
tevékenységek során, valamint az adatkezelést szabályozó utasítások és
tájékoztatások kiadásakor.
Adatvédelmi
tisztviselő alkalmazási (kijelölési) kötelezettség kiterjed minden közhatalmi
szervre vagy egyéb, közfeladatot ellátó szervre (függetlenül attól, hogy milyen
adatokat dolgoz fel), valamint egyéb olyan szervezetekre, amelyek fő
tevékenysége az egyének szisztematikus, nagymértékű megfigyelése, vagy amelyek
a személyes adatok különleges kategóriáit nagy számban kezelik.
A szabályzat
hatálya E szabályzat visszavonásig érvényes, hatálya kiterjed a szervezet
tisztségviselőire, alkalmazottaira és a szervezet adatvédelmi tisztviselőjére.
Dátum:
2021.04.16.
A
szabályzat célja
E szabályzat
célja, hogy harmonizálja az adatkezelési tevékenységek tekintetében a szervezet
egyéb belső szabályzatainak előírásait a természetes személyek alapvető
jogainak és szabadságainak védelme érdekében, valamint biztosítsa a személyes
adatok megfelelő kezelését.
A szervezet tevékenysége során teljes
mértékben meg kíván felelni a személyes adatok kezelésére vonatkozó jogszabályi
előírásoknak, különösen az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679
rendeletében foglaltaknak.
A szabályzat kiadásának fontos célja továbbá,
hogy megismerésével és betartásával a szervezet alkalmazottai képesek legyenek
a természetes személyek adatai kezelését jogszerűen végezni.
Lényeges fogalmak, meghatározások
- a GDPR (General Data Protection Regulation) az Európai Unió új Adatvédelmi
Rendelete
- adatkezelő: az a természetes vagy jogi
személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely a
személyes adatok kezelésének céljait és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt
meghatározza; ha az adatkezelés céljait és eszközeit az uniós vagy a tagállami
jog határozza meg, az adatkezelőt vagy az adatkezelő kijelölésére vonatkozó
különös szempontokat az uniós vagy a tagállami jog is meghatározhatja; ű
- adatkezelés: a személyes adatokon vagy
adatállományokon automatizált vagy nem automatizált módon végzett bármely
művelet vagy műveletek összessége, így a gyűjtés, rögzítés, rendszerezés,
tagolás, tárolás, átalakítás vagy megváltoztatás, lekérdezés, betekintés,
felhasználás, közlés, továbbítás, terjesztés vagy egyéb módon történő
hozzáférhetővé tétel útján, összehangolás vagy összekapcsolás, korlátozás,
törlés, illetve megsemmisítés;
- adatfeldolgozó:
az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely
egyéb szerv, amely az adatkezelő nevében személyes adatokat kezel;
- személyes adat: azonosított vagy azonosítható
természetes személyre (érintett) vonatkozó bármely információ; azonosítható az
a természetes személy, aki közvetlen vagy közvetett módon, különösen valamely
azonosító, például név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a
természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági,
kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy vagy több tényező alapján
azonosítható;
- harmadik
fél: az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy
bármely egyéb szerv, amely nem azonos az érintettel, az adatkezelővel, az adatfeldolgozóval
vagy azokkal a személyekkel, akik az adatkezelő vagy adatfeldolgozó közvetlen
irányítása alatt a személyes adatok kezelésére felhatalmazást kaptak;
- az érintett hozzájárulása: az érintett
akaratának önkéntes, konkrét és megfelelő tájékoztatáson alapuló és egyértelmű
kinyilvánítása, amellyel az érintett nyilatkozat vagy a megerősítést
félreérthetetlenül kifejező cselekedet útján jelzi, hogy beleegyezését adja az
őt érintő személyes adatok kezeléséhez;
- az adatkezelés korlátozása: a tárolt
személyes adatok megjelölése jövőbeli kezelésük korlátozása céljából;
- álnevesítés: a személyes adatok olyan
módon történő kezelése, amelynek következtében további információk
felhasználása nélkül többé már nem állapítható meg, hogy a személyes adat mely
konkrét természetes személyre vonatkozik, feltéve hogy az ilyen további
információt külön tárolják, és technikai és szervezési intézkedések megtételével
biztosított, hogy azonosított vagy azonosítható természetes személyekhez ezt a
személyes adatot nem lehet kapcsolni;
- nyilvántartási
rendszer: a személyes adatok bármely módon – centralizált, decentralizált
vagy funkcionális vagy földrajzi szempontok szerint – tagolt állománya, amely
meghatározott ismérvek alapján hozzáférhető;
- adatvédelmi
incidens: a biztonság olyan sérülése, amely a továbbított, tárolt vagy más
módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítését,
elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az azokhoz való
jogosulatlan hozzáférést eredményezi;
Az adatkezelés irányelvei
A személyes
adatok kezelését jogszerűen és tisztességesen, valamint az érintett számára
átlátható módon kell végezni. A személyes adatok gyűjtése csak meghatározott,
egyértelmű és jogszerű célból történhet. A személyes adatok kezelésének célja
megfelelő és releváns legyen, és csak a szükséges mértékű lehet. A személyes
adatoknak pontosnak és naprakésznek kell lenniük. A pontatlan személyes
adatokat haladéktalanul törölni kell. A személyes adatok tárolásának olyan
formában kell történnie, hogy az érintettek azonosítását csak szükséges ideig
tegye lehetővé. A személyes adatok ennél hosszabb ideig történő tárolására csak
akkor kerülhet sor, ha a tárolás közérdekű archiválás céljából, tudományos és
történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból történik.
A személyes
adatok kezelését oly módon kell végezni, hogy megfelelő technikai vagy
szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítva legyen a személyes adatok
megfelelő biztonsága, az adatok jogosulatlan vagy jogellenes kezelésével,
véletlen elvesztésével, megsemmisítésével vagy károsodásával szembeni védelmet
is ideértve. Az adatvédelem elveit minden azonosított vagy azonosítható természetes
személyre vonatkozó információ esetében alkalmazni kell. A szervezet
adatkezelést végző alkalmazottja fegyelmi, kártérítési, szabálysértési és
büntetőjogi felelősséggel tartozik a személyes adatok jogszerű kezeléséért.
Amennyiben az alkalmazott tudomást szerez arról, hogy az általa kezelt
személyes adat hibás, hiányos, vagy időszerűtlen, köteles azt helyesbíteni,
vagy helyesbítését az adat rögzítéséért felelős munkatársnál kezdeményezni.
Személyes
adatok kezelése
Mivel a
természetes személyek összefüggésbe hozhatók az általuk használt készülékek,
alkalmazások, eszközök és protokollok által rendelkezésre bocsátott online
azonosítókkal, például IP-címekkel és cookie-azonosítókkal, ezért ezek az
adatok egyéb információkkal összekapcsolva alkalmasak és felhasználhatók a
természetes személyek profiljának létrehozására és az adott személy
azonosítására. Az adatkezelésre csak akkor kerülhet sor, ha az érintett személy
egyértelmű megerősítő cselekedettel, például írásbeli - ideértve az
elektronikus úton tett - vagy szóbeli nyilatkozattal önkéntes, konkrét,
tájékoztatáson alapuló és egyértelmű hozzájárulását adja az adatok kezeléséhez.
Az adatkezeléshez való hozzájárulásnak minősül az is, ha az érintett személy az
internetes honlap megtekintése során bejelöl egy erre vonatkozó négyzetet. A
hallgatás, az előre bejelölt négyzet vagy a nem cselekvés nem minősül
hozzájárulásnak. Hozzájárulásnak minősül az is, ha valamely felhasználó az
elektronikus szolgáltatások igénybevétele során erre vonatkozó technikai beállításokat
hajt végre, vagy olyan nyilatkozatot illetve cselekedet tesz, amely az adott
összefüggésben az érintett személy hozzájárulását személyes adatainak
kezeléséhez egyértelműen jelzi. Az egészségügyi személyes adatok közé tartoznak
az érintett egészségi állapotára vonatkozó olyan adatok, amelyek információt
hordoznak az érintett múltbeli, jelenlegi vagy jövőbeli testi vagy pszichikai
egészségi állapotáról. Ide tartoznak az alábbiak:
- egészségügyi szolgáltatások céljából történő
nyilvántartásba vétel;
- a
természetes személy egészségügyi célokból történő egyéni azonosítása érdekében
hozzá rendelt szám, jel vagy adat;
- valamely
testrész vagy a testet alkotó anyag – beleértve a genetikai adatokat és a
biológiai mintákat is – teszteléséből vagy vizsgálatából származó információk;
- az érintett
betegségével, fogyatékosságával, betegségkockázatával, kórtörténetével,
klinikai kezelésével vagy fiziológiai vagy orvosbiológiai állapotával
kapcsolatos információ, függetlenül annak forrásától, amely lehet például orvos
vagy egyéb egészségügyi dolgozó, kórház, orvostechnikai eszköz vagy
diagnosztikai teszt. A genetikai adatot olyan, a természetes személy örökölt
vagy szerzett genetikai jellemzőivel összefüggő személyes adatként kell
meghatározni, és amely az érintett személytől vett biológiai minta elemzésének
– különösen kromoszómaelemzésnek, illetve a dezoxiribonukleinsav (DNS) vagy a
ribonukleinsav (RNS) vizsgálatának, vagy az ezekből nyerhető információkkal
megegyező információk kinyerését lehetővé tevő bármilyen más elem vizsgálatának
– az eredménye. A gyermekek személyes adatai különös védelmet érdemelnek, mivel
ők kevésbé lehetnek tisztában a személyes adatok kezelésével összefüggő
kockázatokkal, következményeivel és az ahhoz kapcsolódó garanciákkal és jogosultságokkal.
Ezt a különös védelmet főként a gyermekek személyes adatainak olyan
felhasználására kell alkalmazni, amely marketingcélokat, illetve személyi vagy
felhasználói profilok létrehozásának célját szolgálja. A személyes adatokat
olyan módon kell kezelni, amely biztosítja azok megfelelő szintű biztonságát és
bizalmas kezelését, többek között annak érdekében, hogy megakadályozza a
személyes adatokhoz és a személyes adatok kezeléséhez használt eszközökhöz való
jogosulatlan hozzáférést, illetve azok jogosulatlan felhasználását. A pontatlan
személyes adatok helyesbítése vagy törlése érdekében minden ésszerű lépést meg
kell tenni.
Az
adatkezelés jogszerűsége A személyes adatok kezelése akkor jogszerű, ha az
alábbiak valamelyike teljesül:
• az érintett
hozzájárulását adta személyes adatainak egy vagy több konkrét célból történő
kezeléséhez;
• az
adatkezelés olyan szerződés teljesítéséhez szükséges, amelyben az érintett az
egyik fél, vagy az a szerződés megkötését megelőzően az érintett kérésére
történő lépések megtételéhez szükséges;
• az
adatkezelés az adatkezelőre vonatkozó jogi kötelezettség teljesítéséhez
szükséges;
• az
adatkezelés az érintett vagy egy másik természetes személy létfontosságú
érdekeinek védelme miatt szükséges; az adatkezelés közérdekű vagy az
adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett
feladat végrehajtásához szükséges;
• az
adatkezelés az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek
érvényesítéséhez szükséges, kivéve, ha ezen érdekekkel szemben elsőbbséget
élveznek az érintett olyan érdekei vagy alapvető jogai és szabadságai, amelyek
személyes adatok védelmét teszik szükségessé, különösen, ha az érintett
gyermek.
A fentiek
értelmében az adatkezelés jogszerűnek minősül, ha arra valamely szerződés vagy
szerződéskötési szándék keretében van szükség. Ha az adatkezelésre az
adatkezelőre vonatkozó jogi kötelezettség teljesítése keretében kerül sor, vagy
ha az közérdekű feladat végrehajtásához, illetve közhatalmi jogosítvány
gyakorlásához szükséges, az adatkezelésnek az uniós jogban vagy valamely
tagállam jogában foglalt jogalappal kell rendelkeznie. Az adatkezelést
jogszerűnek kell tekinteni akkor, amikor az az érintett életének vagy más fent
említett természetes személy érdekeinek védelmében történik. Más természetes
személy létfontosságú érdekeire hivatkozással személyes adatkezelésre elvben
csak akkor kerülhet sor, ha a szóban forgó adatkezelés egyéb jogalapon nem
végezhető. A személyes adatkezelés néhány típusa szolgálhat egyszerre fontos
közérdeket és az érintett létfontosságú érdekeit is, például olyan esetben,
amikor az adatkezelésre humanitárius okokból, ideértve, ha arra a járványok és
terjedéseik nyomon követéséhez, vagy humanitárius vészhelyzetben, különösen
természeti vagy ember által okozott katasztrófák esetében van szükség. Az
adatkezelő – ideértve azt az adatkezelőt is, akivel a személyes adatokat
közölhetik – vagy valamely harmadik fél jogos érdeke jogalapot teremthet az
adatkezelésre. Az ilyen jogos érdekről lehet szó például olyankor, amikor releváns
és megfelelő kapcsolat áll fenn az érintett és az adatkezelő között, például
olyan esetekben, amikor az érintett az adatkezelő ügyfele vagy annak
alkalmazásában áll. Személyes adatoknak a csalások megelőzése céljából
feltétlenül szükséges kezelése szintén az érintett adatkezelő jogos érdekének
minősül. Személyes adatok közvetlen üzletszerzési célú kezelése szintén jogos
érdeken alapulónak tekinthető. A jogos érdek fennállásának megállapításához
mindenképpen körültekintően meg kell vizsgálni többek között azt, hogy az
érintett a személyes adatok gyűjtésének időpontjában és azzal összefüggésben
számíthat-e ésszerűen arra, hogy adatkezelésre az adott célból kerülhet sor. Az
érintett érdekei és alapvető jogai elsőbbséget élvezhetnek az adatkezelő érdekével
szemben, ha a személyes adatokat olyan körülmények között kezelik, amelyek
közepette az érintettek nem számítanak további adatkezelésre. Az érintett
adatkezelő jogos érdekének minősül a közhatalmi szervek, számítástechnikai
vészhelyzetekre reagáló egység, hálózatbiztonsági incidenskezelő egységek,
elektronikus hírközlési hálózatok üzemeltetői és szolgáltatások nyújtói,
valamint biztonságtechnológiai szolgáltatók által végrehajtott olyan mértékű
személyes adatkezelés, amely a hálózati és informatikai biztonság
garantálásához feltétlenül szükséges és arányos. A személyes adatoknak a
gyűjtésük eredeti céljától eltérő egyéb célból történő kezelése csak akkor
megengedett, ha az adatkezelés összeegyeztethető az adatkezelés eredeti
céljaival, amelyekre a személyes adatokat eredetileg gyűjtötték. Ebben az
esetben nincs szükség attól a jogalaptól eltérő, külön jogalapra, mint amely
lehetővé tette a személyes adatok gyűjtését. A személyes adatok hatóságok
általi, hivatalosan elismert vallási szervezetek alkotmányjogban vagy
nemzetközi közjogban megállapított céljainak elérése érdekében történő kezelése
közérdeken alapulónak minősül.
Az érintett
személy hozzájárulása, feltételek
• Amennyiben
az adatkezelés hozzájáruláson alapul, az adatkezelőnek képesnek kell lennie annak
igazolására, hogy az érintett személyes adatainak kezeléséhez hozzájárult.
• Ha az
érintett a hozzájárulását olyan írásbeli nyilatkozat keretében adja meg, amely
más ügyekre is vonatkozik, a hozzájárulás iránti kérelmet ezektől a más
ügyektől egyértelműen megkülönböztethető módon kell közölni.
• Az érintett
jogosult arra, hogy hozzájárulását bármikor visszavonja. A hozzájárulás
visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti
adatkezelés jogszerűségét. A hozzájárulás megadása előtt az érintettet erről
tájékoztatni kell. A hozzájárulás visszavonását ugyanolyan egyszerű módon kell
lehetővé tenni, mint annak megadását.
• Annak
megállapítása során, hogy a hozzájárulás önkéntes-e, a lehető legnagyobb
mértékben figyelembe kell venni azt a tényt, egyebek mellett, hogy a szerződés
teljesítésének – beleértve a szolgáltatások nyújtását is – feltételéül
szabták-e az olyan személyes adatok kezeléséhez való hozzájárulást, amelyek nem
szükségesek a szerződés teljesítéséhez.
• Közvetlenül
gyermekeknek kínált, információs társadalommal összefüggő szolgáltatások
vonatkozásában végzett személyes adatok kezelése akkor jogszerű, ha a gyermek a
16. életévét betöltötte. A 16. életévét be nem töltött gyermek esetén, a
gyermekek személyes adatainak kezelése csak akkor és olyan mértékben jogszerű,
ha a hozzájárulást a gyermek feletti szülői felügyeletet gyakorló adta meg,
illetve engedélyezte.
A faji vagy
etnikai származásra, politikai véleményre, vallási vagy világnézeti
meggyőződésre vagy szakszervezeti tagságra utaló személyes adatok, valamint a
természetes személyek egyedi azonosítását célzó genetikai és biometrikus
adatok, az egészségügyi adatok és a természetes személyek szexuális életére
vagy szexuális irányultságára vonatkozó személyes adatok kezelése tilos,
kivéve, ha az érintett kifejezett hozzájárulását adta az említett személyes
adatok egy vagy több konkrét célból történő kezeléséhez. A büntetőjogi
felelősség megállapítására vonatkozó határozatokra és a bűncselekményekre,
illetve a kapcsolódó biztonsági intézkedésekre vonatkozó személyes adatok
kezelésére kizárólag abban az esetben kerülhet sor, ha az közhatalmi szerv
adatkezelésében történik.
Azonosítást
nem igénylő adatkezelés
Ha azok a célok, amelyekből az adatkezelő a
személyes adatokat kezeli, nem vagy már nem teszik szükségessé az érintettnek
az adatkezelő általi azonosítását, az adatkezelő nem köteles kiegészítő
információkat megőrizni. Ha az adatkezelő bizonyítani tudja, hogy nincs abban a
helyzetben, hogy azonosítsa az érintettet, erről lehetőség szerint őt megfelelő
módon tájékoztatja.
Az
érintett személy tájékoztatása, jogai
A
tisztességes és átlátható adatkezelés elve megköveteli, hogy az érintett
tájékoztatást kapjon az adatkezelés tényéről és céljairól. Ha a személyes
adatokat az érintettől gyűjtik, az érintettet arról is tájékoztatni kell, hogy
köteles-e a személyes adatokat közölni, valamint hogy az adatszolgáltatás
elmaradása milyen következményekkel jár. Ezeket az információkat
szabványosított ikonokkal is ki lehet egészíteni annak érdekében, hogy az
érintett a tervezett adatkezelésről jól látható, könnyen érthető és jól
olvasható formában általános tájékoztatást kapjon. Az érintettre vonatkozó
személyes adatok kezelésével összefüggő tájékoztatást az adatgyűjtés
időpontjában kell az érintett részére megadni, illetve ha az adatokat nem az
érintettől, hanem más forrásból gyűjtötték, az ügy körülményeit figyelembe
véve, ésszerű határidőn belül kell rendelkezésre bocsátani. Az érintett
jogosult, hogy hozzáférjen a rá vonatkozóan gyűjtött adatokhoz, valamint arra,
hogy egyszerűen és ésszerű időközönként, az adatkezelés jogszerűségének
megállapítása és ellenőrzése érdekében gyakorolja e jogát. Minden érintett
számára biztosítani kell a jogot arra, hogy megismerje különösen a személyes adatok
kezelésének céljait, továbbá ha lehetséges, azt, hogy a személyes adatok
kezelése milyen időtartamra vonatkozik, Az érintett jogosult különösen arra,
hogy személyes adatait töröljék és a továbbiakban ne kezeljék, ha a személyes
adatok gyűjtésére vagy más módon való kezelésére az adatkezelés eredeti
céljaival összefüggésben már nincs szükség, vagy ha az érintettek visszavonták
az adatok kezeléséhez adott hozzájárulásukat. Ha a személyes adatok kezelése
közvetlen üzletszerzés érdekében történik, az érintett számára biztosítani kell
a jogot arra, hogy bármikor díjmentesen tiltakozzon a rá vonatkozó személyes
adatok e célból történő kezelése ellen.
A személyes
adatok felülvizsgálata Annak biztosítása érdekében, hogy a személyes adatok
tárolása a szükséges időtartamra korlátozódjon, az adatkezelő törlési vagy
rendszeres felülvizsgálati határidőket állapít meg.
A szervezet vezetője által
megállapított rendszeres felülvizsgálati határidő: 1 év
Az
adatkezelő feladatai
Az adatkezelő
a jogszerű adatkezelés érdekében megfelelő belső adatvédelmi szabályokat
alkalmaz. Ez a szabályozás kiterjed az adatkezelő hatáskörére és felelősségére.
Az adatkezelő kötelessége, hogy megfelelő és hatékony intézkedéseket hajtson
végre, valamint hogy képes legyen igazolni azt, hogy az adatkezelési
tevékenységek a hatályos jogszabályoknak megfelelnek. Ezt a szabályozást az
adatkezelés jellegének, hatókörének, körülményeinek és céljainak, valamint a
természetes személyek jogait és szabadságait érintő kockázatnak a
figyelembevételével kell meghozni. Az adatkezelő az adatkezelés jellege,
hatóköre, körülményei és céljai, valamint a természetes személyek jogaira és
szabadságaira jelentett, változó valószínűségű és súlyosságú kockázat
figyelembevételével megfelelő technikai és szervezési intézkedéseket hajt
végre. E szabályzat alapján az egyéb belső szabályzatokat felülvizsgálja és
szükség esetén naprakésszé teszi. Az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó
megfelelő nyilvántartást vezet a hatásköre alapján végzett adatkezelési
tevékenységekről. Minden adatkezelő és adatfeldolgozó köteles a felügyeleti
hatósággal együttműködni és ezeket a nyilvántartásokat kérésre hozzáférhetővé
tenni az érintett adatkezelési műveletek ellenőrzése érdekében.
Az
adatkezeléssel kapcsolatos jogok
A tájékoztatás
kéréshez való jog
Bármely
személy a megadott elérhetőségeken keresztül tájékoztatást kérhet arról, hogy a
szervezet milyen adatait, milyen jogalapon, milyen adatkezelési cél miatt,
milyen forrásból, mennyi ideig kezeli. A kérelmére haladéktalanul, de
legfeljebb 30 napon belül, a megadott elérhetőségre tájékoztatást kell küldeni.
A helyesbítéshez való
jog
Bármely személy a megadott elérhetőségeken
keresztül kérheti bármely adatának módosítását. Erről kérelmére haladéktalanul,
de legfeljebb 30 napon belül intézkedni kell és a megadott elérhetőségre
tájékoztatást kell küldeni.
A törléshez való jog
Bármely
személy a megadott elérhetőségeken keresztül kérheti adatának törlését.
Kérelmére ezt haladéktalanul, de legfeljebb 30 napon belül meg kell tenni és a
megadott elérhetőségre tájékoztatást kell küldeni.
A zároláshoz,
korlátozáshoz való jog
Bármely
személy a megadott elérhetőségeken keresztül kérheti adatának zárolását. A
zárolás addig tart, amíg a megjelölt indok szükségessé teszi az adatok
tárolását. A kérelemre ezt haladéktalanul, de legfeljebb 30 napon belül meg
kell tenni és a megadott elérhetőségre tájékoztatást kell küldeni.
A tiltakozáshoz való
jog
Bármely
személy a megadott elérhetőségeken keresztül tiltakozhat az adatkezelés ellen.
A tiltakozást a kérelem benyújtásától számított legrövidebb időn belül, de
legfeljebb 15 napon belül meg kell vizsgálni, annak megalapozottsága kérdésében
döntést kell hozni és a döntésről a megadott elérhetőségre tájékoztatást kell
küldeni.
Az adatkezeléssel
kapcsolatos jogérvényesítési lehetőség
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság Postacím: 1530 Budapest, Pf.: 5.
Cím: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c Telefon: +36 (1) 391-1400 Fax: +36 (1) 391-1410
E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu
Az érintett a
jogainak megsértése esetén az adatátvevő az adatkezelő ellen bírósághoz
fordulhat. A bíróság az ügyben soron kívül jár el. A pert az érintett -
választása szerint - a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes
törvényszék előtt is megindíthatja.
A szervezet
feladatai a megfelelő adatvédelem érdekében
- Az
adatvédelmi tudatosság. Biztosítani kell a szakmai felkészültséget a
jogszabályoknak való megfeleléshez. Elengedhetetlen a munkatársak szakmai
felkészítése és a szabályzat megismerése.
- Át kell tekinteni az adatkezelés célját,
szempontrendszerét, a személyes adatkezelés koncepcióját. Az adatvédelmi és
adatkezelési szabályzattal összhangban kell biztosítani jogszerű adatkezelést
és adatfeldolgozást.
- Az
adatkezelésben érintett személy megfelelő tájékoztatása. Figyelni kell arra,
hogy - ha az adatkezelés az érintett hozzájárulásán alapul, - kétség esetén az
adatkezelőnek kell bizonyítania, hogy az adatkezeléshez az érintett személy
hozzájárult.
- Az érintett
személynek nyújtott tájékoztatás tömör, könnyen hozzáférhető és könnyen érthető
legyen, ezért azt világos és közérthető nyelven kell megfogalmazni és
megjeleníteni.
- Az
átlátható adatkezelés követelménye, hogy az érintett személy tájékoztatást
kapjon az adatkezelés tényéről és céljairól. A tájékoztatást az adatkezelés
megkezdése előtt kell megadni és a tájékoztatáshoz való jog az adatkezelés
során annak megszűnéséig megilleti az érintettet.
-
Az adatkezelésben érintett személy főbb jogai a következők:
• a rá
vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférés;
• a személyes
adatok helyesbítése;
• a személyes
adatok törlése;
• a személyes
adatok kezelésének korlátozása;
• a
profilalkotás és az automatizált adatkezelésen elleni tiltakozás; • az
adathordozhatósághoz való jog.
Az adatkezelő
indokolatlan késedelem nélkül, de legkésőbb a kérelem beérkezésétől számított
egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet. Szükség esetén, figyelembe véve a
kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal
meghosszabbítható. A tájékoztatási kötelezettség biztosítható egy olyan
biztonságos online rendszer üzemeltetésével, amelyen keresztül az érintett
könnyen és gyorsan hozzáférhet a szükséges információhoz.
Át kell
tekinteni a szervezet által végzett adatkezeléseket, biztosítani kell az
információs önrendelkezési jog érvényesülését. Az érintett személy kérésére
adatait késedelem nélkül törölni kell, amennyiben az érintett személy
visszavonja az adatkezelés alapját képező hozzájárulást.
- Az érintett
személy hozzájárulásából félreérthetetlenül ki kell derülnie, hogy az érintett
beleegyezik az adatkezelésbe. Ha az adatkezelés az érintett hozzájárulásán
alapul, kétség esetén az adatkezelőnek kell bizonyítania, hogy az adatkezelési
művelethez az érintett hozzájárult.
- Gyermekek
személyes adatkezelése esetén kiemelt figyelmet kell fordítani az adatkezelési
szabályok betartására. Közvetlenül gyermekeknek kínált, információs
társadalommal összefüggő szolgáltatások vonatkozásában végzett személyes adatok
kezelése akkor jogszerű, ha a gyermek a 16. életévét betöltötte. A 16. életévét
be nem töltött gyermek esetén, a gyermekek személyes adatainak kezelése csak
akkor és olyan mértékben jogszerű, ha a hozzájárulást a gyermek feletti szülői
felügyeletet gyakorló adta meg, illetve engedélyezte.
- A személyes
adat jogellenes kezelése vagy feldolgozása esetén bejelentési kötelezettség
keletkezik a felügyelő hatóság felé. Az adatkezelőnek indokolatlan késedelem
nélkül – ha lehetséges, legkésőbb 72 órával azután, hogy az adatvédelmi
incidens a tudomására jutott, – meg kell tenni a bejelentést a felügyeleti
hatóságnak, kivéve akkor, ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően nem jár
kockázattal a természetes személy jogait tekintve.
- Bizonyos esetekben indokolt lehet az
adatkezelőnek az adatkezelést megelőzően adatvédelmi hatásvizsgálatot
lefolytatni. A hatásvizsgálat során meg kell vizsgálni, hogy a tervezett
adatkezelési műveletek a személyes adatok védelmét hogyan érintik. Ha az
adatvédelmi hatásvizsgálat megállapítja, hogy az adatkezelés valószínűsíthetően
magas kockázattal jár, a személyes adatok kezelését megelőzően az adatkezelőnek
konzultálnia kell a felügyeleti hatósággal.
- Abban az
esetben, ha a fő tevékenységek olyan adatkezelési műveleteket foglalnak
magukban, amelyek jellegüknél, hatókörüknél vagy céljaiknál fogva az érintettek
rendszeres és szisztematikus, nagymértékű megfigyelését teszik szükségessé,
adatvédelmi tisztviselőt kell kinevezni. Az adatvédelmi tisztviselő kinevezése
az adatbiztonság megerősítését célozza.
Adatbiztonság
Az adatokat megfelelő intézkedésekkel védeni
kell különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás,
nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen
megsemmisülés és sérülés, továbbá az alkalmazott technika megváltozásából
fakadó hozzáférhetetlenné válás ellen.
A
nyilvántartásokban elektronikusan kezelt adatállományok védelme érdekében
megfelelő technikai megoldással biztosítani kell, hogy a nyilvántartásokban
tárolt adatok közvetlenül ne legyenek összekapcsolhatók és az érintetthez
rendelhetők. Az adatbiztonság megtervezésekor és alkalmazásakor tekintettel
kell lenni a technika mindenkori fejlettségére. Több lehetséges adatkezelési
megoldás közül azt kell választani, amely a személyes adatok magasabb szintű
védelmét biztosítja, kivéve, ha az aránytalan nehézséget jelentene az
adatkezelőnek.
Adatvédelmi
tisztviselő
Adatvédelmi tisztviselő kijelölése kötelező az
alábbi kritériumok alapján:
• az
adatkezelést közhatalmi szervek vagy egyéb, közfeladatot ellátó szervek végzik,
kivéve az igazságszolgáltatási feladatkörükben eljáró bíróságokat;
• az
adatkezelő vagy az adatfeldolgozó fő tevékenységei olyan adatkezelési műveleteket
foglalnak magukban, amelyek jellegüknél, hatókörüknél vagy céljaiknál fogva az
érintettek rendszeres és szisztematikus, nagymértékű megfigyelését teszik
szükségessé;
• az
adatkezelő vagy az adatfeldolgozó fő tevékenységei a személyes adatok büntetőjogi
felelősség megállapítására vonatkozó határozatokra és bűncselekményekre
vonatkozó adatok nagy számban történő kezelésére vonatkoznak.
Amennyiben
adatvédelmi tisztviselő kijelölése kötelező, akkor arra az alábbi szabályok
vonatkoznak:
Az adatvédelmi tisztviselőt szakmai
rátermettség és különösen az adatvédelmi jog és gyakorlat szakértői szintű
ismerete, valamint az adatkezelés ellátására való alkalmasság alapján kell
kijelölni. Az adatvédelmi tisztviselő az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó
alkalmazottja is lehet, de szolgáltatási szerződés keretében is elláthatja
feladatait. Az adatkezelőnek vagy az adatfeldolgozónak kötelező közzétenni az
adatvédelmi tisztviselő nevét és elérhetőségét, és azokat a felügyeleti
hatósággal is közölni kell.
Az
adatvédelmi tisztviselő jogállása
Az
adatkezelőnek biztosítania kell, hogy az adatvédelmi tisztviselő a személyes
adatok védelmével kapcsolatos összes ügybe megfelelő módon és időben
bekapcsolódjon. Biztosítani kell, hogy az adatvédelmi tisztviselő szakértői
szintű ismereteinek fenntartásához szükséges források rendelkezésre álljanak
Az
adatvédelmi tisztviselő a feladatai ellátásával kapcsolatban utasításokat
senkitől nem fogadhat el. Az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó az adatvédelmi
tisztviselőt feladatai ellátásával összefüggésben nem bocsáthatja el és
szankcióval sem sújthatja. Az adatvédelmi tisztviselő közvetlenül az adatkezelő
vagy az adatfeldolgozó legfelső vezetésének tartozik felelősséggel. Az
érintettek a személyes adataik kezeléséhez és jogaik gyakorlásához kapcsolódó
valamennyi kérdésben az adatvédelmi tisztviselőhöz fordulhatnak. Az adatvédelmi
tisztviselőt feladatai teljesítésével kapcsolatban titoktartási kötelezettség
vagy az adatok bizalmas kezelésére vonatkozó kötelezettség köti. Az adatvédelmi
tisztviselő más feladatokat is elláthat, de a feladatokkal kapcsolatban
összeférhetetlenség ne álljon fenn.
Az
adatvédelmi tisztviselő feladatai
• Tájékoztat
és szakmai tanácsot ad az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó, továbbá az
adatkezelést végző alkalmazottak részére;
• ellenőrzi
az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó személyes adatok védelmével kapcsolatos
belső szabályainak való megfelelést;
• kérésre szakmai tanácsot ad az adatvédelmi
hatásvizsgálatra vonatkozóan, valamint nyomon követi a hatásvizsgálat
elvégzését;
•
együttműködik a felügyeleti hatósággal.
Adatvédelmi
incidens
Az
adatvédelmi incidens a biztonság olyan sérülése, amely a továbbított, tárolt
vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes
megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az
azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi. Az adatvédelmi incidens
megfelelő és kellő idejű intézkedés hiányában fizikai, vagyoni vagy nem vagyoni
károkat okozhat a természetes személyeknek, többek között a személyes adataik
feletti rendelkezés elvesztését vagy a jogaik korlátozását, a hátrányos
megkülönböztetést, a személyazonosság-lopást vagy a személyazonossággal való
visszaélést. Az adatvédelmi incidenst indokolatlan késedelem nélkül, legkésőbb
72 órán belül be kell jelenteni az illetékes felügyeleti hatóságnál, kivéve, ha
az elszámoltathatóság elvével összhangban bizonyítani lehet, hogy az
adatvédelmi incidens valószínűleg nem jár kockázattal a természetes személyek
jogaira és szabadságaira nézve. Az érintett személyt késedelem nélkül
tájékoztatni kell, ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően magas
kockázattal jár a természetes személy jogaira és szabadságára nézve, annak
érdekében, hogy megtehesse a szükséges óvintézkedéseket.
Ügyviteli
és nyilvántartás célú adatkezelés
A szervezet a
tevékenységéhez tartozó esetekben illetve ügyviteli és nyilvántartási célból
személyes adatokat is kezelhet. Az adatkezelés alapjául az érintett személy
megfelelő tájékoztatásán alapuló önkéntes és határozott hozzájárulás szolgál. A
részletes tájékoztatás – amely kiterjed az adatkezelés céljára, jogalapjára és
időtartamára valamint az érintett személy jogaira - után az érintettet
figyelmeztetni kell az adatkezelés önkéntes jellegére. Az adatkezeléshez való
hozzájárulást írásban rögzíteni kell.
Az
ügyviteli és nyilvántartási célból történő adatkezelés az alábbi célokat
szolgálja:
- a szervezet
tagjainak és munkavállalóinak adatkezelése, amely jogszabályi kötelezettségen
alapul;
- a szervezettel megbízási jogviszonyban álló
személyek adatkezelése kapcsolattartási, elszámolási és nyilvántartási célból;
- a szervezettel üzleti kapcsolatban álló más
szervezetek, intézmények és vállalkozások kapcsolattartói adatai, amelyek
természetes személyek elérhetőségi és azonosítási adatai is lehetnek;
A fentiek
szerinti adatkezelés egyrészről jogszabályi kötelezettségen alapul, másrészről
pedig az érintett személy kifejezetten hozzájárult adatai kezeléséhez (például
munkaszerződés céljából vagy weboldalon partnerként regisztrált, stb.) A
szervezethez írásos formában eljuttatott – személyes adatokat is tartalmazó –
dokumentumok (például önéletrajz, álláskeresési jelentkezés, egyéb beadvány,
stb.) esetében az érintett személy hozzájárulását vélelmezni kell. Az ügy
lezárulta után – további felhasználásra vonatkozó hozzájárulás hiányában – az
iratokat meg kell semmisíteni. A megsemmisítés tényét jegyzőkönyvben kell
rögzíteni. Az ügyviteli célú adatkezelés esetében a személyes adatok kizárólag
az adott ügy irataiban és a nyilvántartásokban szerepelnek. Ezen adatok
kezelése a kezelés alapjául szolgáló irat selejtezéséig tart. Az ügyviteli és
nyilvántartási célból történő adatkezelést - annak biztosítása érdekében, hogy
a személyes adatok tárolása a szükséges időtartamra korlátozódjon, - évente
felül kell vizsgálni, a pontatlan személyes adatokat haladéktalanul törölni
kell. Az ügyviteli és nyilvántartási célból történő adatkezelés esetében is
biztosítani kell a jogszabályoknak való megfelelést.
Egyéb
célból történő adatkezelés
Amennyiben a
szervezet olyan adatkezelést kíván végezni, amely ebben a szabályzatban nem
szerepel, előzetesen ezen belső szabályzatát kell megfelelően kiegészíteni,
illetve az új adatkezelési célnak megfelelő rész-szabályokat hozzákapcsolni.
A szabályzathoz tartozó egyéb dokumentumok
Az
adatvédelmi és adatkezelési szabályzathoz kell kapcsolni és azzal együtt
kezelni azokat a dokumentumokat és szabályozásokat, amelyek például az
adatkezeléshez hozzájáruló írásbeli nyilatkozatot tartalmazzák vagy például
weboldalak esetén a kötelező adatkezelési tájékoztatót írják le.
Az
adatkezelés alapjául szolgáló jogszabályok
- AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU)
2016/679 RENDELETE (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes
adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad
áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről
(általános adatvédelmi rendelet).
- 2011. évi
CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az
információszabadságról.
- A köziratokról, a közlevéltárakról és a
magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény.
- A
közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló
335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet.
- 2001. évi
CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az
információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről.
- 2003. évi
C. törvény az elektronikus hírközlésről.